Charakteristika lode „HYPERBOREA“   

(gr. „Zem severného vetra“)
Rekonštrukcia starogréckej vojnovej námornej lode, z obdobia 500 – 490 p.n.l. Dvojradá veslica vybavená útočným baranom na prove, kombinovaná so skladacím sťažňom a oplachtením. Rýchla viacúčelová loď používaná na vojenské účely, ale aj pri ďalekých prieskumných výpravách po celej Európe. Časté plavidlo stredomorských a čiernomorských pirátov. Veslári slúžili zároveň ako bojovníci. 
Taran - útočný baran na prove bol odliaty z bronzu, tvarovaný do podoby troch čepelí, ktoré zabezpečovali úspešné prerazenie a poškodenie obšívky nepriateľskej lode aj pri uhle nárazu 30 - 45°. Bola to najdôležitejšia zbraň lode, pokial sa nepodarilo prerazenie boku lode, mohli byť pri náraze a blízkom preplávaní poškodené veslá nepriateľskej lode. Taran mohol byť tiež vyrezaný z tvrdých druhov drevín, napr. dub, pobitý medeným plechom.

Dátum spustenia lode:  3. októbra 2009

Konštruktér lode: Radim Zapletal, Přerov, ČR

Dĺžka:                   17 m

Šírka:                     3,6 m

Ponor:                    0,5 m

Výtlak:                   7,5  t

Plocha plachty:      36 m2

Výška sťažňa:        8,5 m

Spôsobom pohonu: veslá – 20

                             rahnová plachta – 1 

Materiál konštrukcie: Ľahké typy drevín - borovica, červený smrek, smrek,

smrekové dosky obšívky boli kvôli dnešným vyšším nárokom na bezpečnosť nahradené voduvzdornou lodiarskou preglejkou.

Dobová posádka:    22-25

Súčasná kapacita ako malé plavidlo: 10 cestujúcich.

Plavidlo slúži ako plávajúce múzeum staroveku.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Ideový návrh Radima Zapletala a Jaroslava Matejku:

 

Nový dizajn od roku 2010:
 Čierna farba bola na starovekých lodiach v skutočnosti smola, používaná na časti prichádzajúce do styku s morskou vodou.
Červená farba bola v náteroch spôsobená míniovým farbivom (oxid olova), jedným z najpoužívanejších a najlacnejších prírodných farbív v staroveku.